Roční plán kurzů na rok 2025

Termíny kurzů na rok 2025 jsou již k dispozici v sekci Roční plán kurzů

Registrace je pro Vás otevřena!



Manažerské řízení a psychologie pro zlé časy, rozhodování v podmínkách rizik, krizová komunikace – i to je praxe hospodářských opatření pro krizové stavy

19.11.2024

První listopadový týden se v Praze uskutečnil historicky poprvé kurz s názvem "M – Základy managementu v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy a krizového řízení". Účastníci tvořili poměrně heterogenní skupinu – byli mezi nimi úředníci obcí s rozšířenou působností, tentokrát s vysokým zastoupením pražských městských částí, dále krizaři několika ministerstev a jiných ústředních správních úřadů, ale třeba také ze státní organizace, která hospodaří s železničními dráhami.

Ještě před začátkem kurzu se ukázalo, že použití výrazu "management" část zájemců odrazoval. Ti, kteří kurzem prošli, však mohou potvrdit, že náplň byla mnohem rozmanitější a praktičtější než přednášení klasické teorie managementu, s jakým se setkávají studenti na vysokých školách ekonomického zaměření.

Postupně jsme prošli barvitým a náročným spektrem témat, která začala u základů manažerské teorie. Nic šedivého na ní není – naopak, připomněla, jak hluboce rozdílné jsou způsoby řízení a plánování uvnitř různých typů organizací, ale také v závislosti na jednotlivých šéfech a vedoucích pracovnících. Využití moderních metodik pro řízení rizik a identifikaci selhání je inspirací z průmyslu, která se obvykle velmi dobře uplatní i ve veřejné správě. Otevřeno bylo i téma kybernetické bezpečnosti, která se stává absolutní prioritou a která se začne s novou legislativou na základě směrnice NIS2 týkat mnohem širšího okruhu subjektů.

Další blok byl věnován psychologii jednání, komunikace v krizových a zátěžových situacích, umění vedení týmu, zásadám osobní psychické hygieny a budování mentální odolnosti, včetně zvládání stresu. Přínosný byl i vhled do vývoje problematiky hospodářských opatření pro krizové stavy, kterou čeká v nejbližší budoucnosti po schválení nového krizového zákona a zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury řada změn.

Úplně z praxe byly tři "případové studie", jak by mohlo a mělo probíhat řešení konkrétních krizových situací – první bylo řešení nouzového systému distribuce pohonných hmot, druhou pak nákaza hospodářských zvířat velkého rozsahu, třetí radiační havárie. Nic příjemného ani na poslech, ani na pohled. A hlavně jistota, že řada plánovaných opatření a nástrojů pravděpodobně nebude fungovat tak, jak jsme si je naplánovali. I proto jsme vyzkoušeli týmový brainstorming – jak by mělo vypadat rozpracování věcných zdrojů a materiálního zajištění pro pět vybraných typových plánů.


Regulační opatření? Náročná, obtížná, nepříjemná, ale už ne záhadná a nečitelná problematika

25.9.2024

Ve dnech 23. až 26. září 2024 proběhl v konferenčních prostorách Flexi Office v Praze kurz pro úředníky územních samosprávných celků, ústředních správních úřadů, bezpečnostních sborů a ozbrojených sil ČR. 

Nedílnou součástí HOPKS jsou podle platné legislativy regulační opatření. Jejich příprava a realizace se vyznačuje zásadním problémem - nikdy nebyla využita. Neexistují tedy zkušenosti s ostrým provozem, zapojením všech aktérů veřejného i soukromého sektoru, s ukládáním povinností právnickým a podnikajícím fyzickým osobám. Vše existuje nevyhnutelně pouze "na papíře". Následkem toho je velmi rozšířená skepse ohledně potenciální funkčnosti těchto opatření - a to i mezi orgány, které by za jejich realizaci nesly odpovědnost. Je to pochopitelné, protože už sama podstata regulačních opatření počítá s tím, že půjde o zcela krajní nástroj, kdy vše normální přestane fungovat, a dodávky kritických komodit nebude možné zajistit žádnými tržními a standardními postupy. Jinými slovy: když mluvíme o regulačních opatřeních, bude se jednat o zcela extrémní situace, jako je válka a tedy válečný stav, v lepším případě stav ohrožení státu. V našem kurzu se účastníci seznámili s právním rámcem a obecnými principy regulačních opatření a dál následovaly prezentace a případové studie z jednotlivých sektorů ekonomiky, na které by regulační opatření dopadla: zásobování pohonnými hmotami, potravinami, léčivy nebo pitnou vodou. Předmětem regulace se mohou stát i vybrané klíčové služby a systémy, jako je veřejná i individuální doprava, energetika a dodávky tepla a elektřiny, anebo systém plateb a oběhu peněz. Největší přínos shledáváme ve zjištění, že Česká republika na tyto krajní a donedávna zcela nepředstavitelné situace nerezignovala a v současnosti existují do jisté míry důvěryhodné a promyšlené nástroje, které při katastrofálním vývoji mohou být použity - a přinejmenším je šance, že při masivním nasazení lidské síly a organizačních kapacit státních úřadů a územní samosprávy pomohou nejhorší myslitelné situace zvládnout. Účastníkům kurzu je ovšem jasné, že by to byla tvrdá a krajně náročná lekce.


Úspěšný průběh kurzu "S - Praktické aplikace zásad HOPKS a krizového řízení při řešení krizových situací"

10.6.2024

Ve dnech 3. až 6. června 2024 proběhl ve školicím a rekreačním středisku Gall Správy státních hmotných rezerv kurz pro úředníky územních samosprávných celků.

 Simulace postupu zvládání krizových situací včetně vyžadování věcných zdrojů prostřednictvím informačních systémů SSHR byla náplní čtyřdenního kurzu pro úředníky územních samospráv - v tomto termínu to byli vesměs účastníci z úřadů obcí s rozšířenou působností (ORP). Tomu bylo přizpůsobeno rozdělení do skupin a volba konkrétních námětů pro toto štábní cvičení. Účastníci si vyzkoušeli činnost stálé pracovní skupiny krizového štábu zadané ORP při zvládání extrémního větru, radiační havárie a povodní.

Všechny skupiny zpracovaly a odprezentovaly doklad, na jehož základě starosta či primátor ORP přijímá potřebná rozhodnutí v rámci krizového řízení. Součástí byl i nácvik využití systémů KRIZKOM a ARGIS pro přehled o dostupných věcných zdrojích a jejich vyžadování od nadřízených stupňů.

Vzhledem k tomu, že na obcích s rozšířenou působností působí řada vyčleněných úředníků v oboru krizového řízení krátce či dokonce velmi krátce, jde o unikátní příležitost, jak si postupy a práci s dokumentací a databázemi vyzkoušet předtím, než může přijít ostrá mimořádná událost či krizová situace. I vzhledem k tomu je třeba ocenit velmi solidní úroveň zpracování námětu a dokladů: hodně dobře to zvládli i účastníci, kteří za sebou mají jen krátké působení v krizovém řízení.